Bewegen


De afgelopen weken werden we overspoeld door artikelen over bewegen. De Gezondheidsraad adviseert meer te bewegen. En beter en vaker. Het verkleint het risico op ziekten en depressiviteit. schrijft de raad volgens de NOS. Volwassenen moeten minstens twee keer per week (2,5 uur) bewegen. Denk hierbij aan: spierversterkend (kracht) en botversterkend (belasting met eigen lichaamsgewicht) trainen. Bron: https://nos.nl/artikel/2189198-we-moeten-meer-bewegen-en-vooral-de-spieren-trainen.html

Met fietsen, wandelen en traplopen kom je al een heel eind, maar aerobics en dansen wordt ook genoemd. Dat wist ik natuurlijk al!
Bron: https://nos.nl/artikel/2189321-we-moeten-meer-bewegen-maar-hoe-dan.html

En dan nu het leukste artikel: http://www.nu.nl/wetenschap/4894916/dansen-gaat-veroudering-van-brein-tegen.html

Het is wetenschappelijk bewezen dat dansen veroudering van het brein tegen gaat. Het is nog beter dan wandelen en fietsen. Dansoefeningen trainen het geheugen en bewaken het evenwicht.Voor een betere balans. Je traint lichaam en geest, zegt het artikel.

Daarnaast heeft dansen wat mij betreft nog meer voordelen; Je traint niet eenzijdig, maar het hele lichaam, muziekgebruik heeft een positieve uitwerking (sfeer en stemming) en motiveert, coördinatie is een belangrijk onderdeel in de dansles, samenwerking is het sociale aspect.

Concentratie is nodig bij het leren van dansroutines. Je kunt aan weinig anders denken, anders lukt het niet. Bijkomend voordeel; Je kunt de routine aanpassen aan elke leeftijdsgroep.

Nu.nl verwijst naar: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnhum.2017.00305/full

Wat kan ik nog meer zeggen...

Recente berichten


Muziek en Dans 19 juli 2018
Real love 03 juli 2018
Yoga examen 17 juni 2018
Sprookje 31 mei 2018
Muziek 2018 deel 1 15 mei 2018
Werk 01 mei 2018
Artiest 17 april 2018
Voorjaar 02 april 2018
Vertrouwen 12 maart 2018
Dans 19 februari 2018
Kleur 03 februari 2018
Nieuw 16 januari 2018