Hats off
- zaterdag 20 maart 2021
Vorige week zag ik een oud-leerling voorbijkomen bij een talentenjacht. Hoewel ik haar geen zangles heb gegeven, heb ik haar zowel danslessen (klassiek ballet, tapdance en showmusicaldans) als acteerles gegeven. Dat laatste hopelijk ook m.b.t. geloven in jezelf. Ook vind ik het zelf altijd fijn als een zangeres kan bewegen. Kijk naar de grote sterren van nu. Zelden gaat het alleen om de zang, hoewel Adele met haar krachtige stem daar wel mee wegkomt. Maar wij zijn all round opgeleid en houden nu eenmaal van het totaalplaatje. Echter, ik kijk liever niet naar het hele programma omdat ik niet genoeg in de jury geloof. Waar ik wel graag naar kijk is Op zoek naar Maria. Zelf heb ik ooit meegedaan aan de allereerste talentenjacht op TV, namelijk de soap acteerwedstrijd. Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik daarvoor werd betaald, maar goed. Hoewel ik niet ver kwam en de gerenommeerde acteurs die meededen met tegenspel het daarmee ONeens waren, vond ik het best een aardig avontuur. Mijn supporters niet. Een liep boos weg en riep nog heel hard na ‘Ik word nooit lid van de AVRO!’ Wat ik fijn vind aan het programma Op zoek naar Maria is dat ik iets meer geloof heb in de jury. Ik ben sowieso fan van Pia en Richard. En zij hebben ook recht van spreken. Tuurlijk, je kunt cynisch zijn en zeggen ‘het is al bepaald’. Je kunt ook zeggen dat er wordt gestuurd in de keuze van liedjes. En zelf vind ik sommige kandidaten nog iets te ‘blij’. Ik mis sowieso de laag daaronder. Maar goed, ze zijn ook nog jong. Maar ze kunnen allemaal zingen, 9 v/ d 10 zijn opgeleid en je moet ook respect hebben dat ze daar überhaupt gaan staan met al hun kwetsbaarheid. Want iedereen weet dat auditie doen een van de engste momenten is uit het vak. De een vind ik meer een Mary of een Sally, de ander meer een Sandy maar dat lijkt op typecasting en daar moeten we een beetje vanaf in 2021. Zelf mis ik wel een echte choreograaf in de jury. Niet dat het per se voor de rol nodig is, maar bewegen op het toneel, hoe iemand beweegt (in elegantie bijvoorbeeld) en stage presence daar zou ik toch graag meer over willen horen. Ik zie bijvoorbeeld direct wanneer het dansen ongemakkelijk wordt en dat vinden mijn ogen niet prettig. Ook wordt de choreograaf uit de crew niet genoeg genoemd, maar de band daarentegen wel. Maar goed, het commentaar van de jury is opbouwend en laat zien dat er kennis is van het vak. Ik heb nog wel een tip voor de juryleden. 1. Laat de onderlinge blikken achterwege na een optreden. 2. Als je tegen de kandidaten zegt ‘neem meer risico’ doe dat dan zelf ook bijvoorbeeld in je keuze aan het eind van het programma. Jammer vind ik nog steeds dat er een kandidaat onterecht is afgevallen. Evengoed ga ik er elke week voor zitten, omdat het me herinnert aan een verleden. Ook vind ik het knap van de nieuwe generatie musicalartiesten. Ik hoop dat het wordt beloond! Maar ze doen het toch maar even, allemaal. Hats off.
Recente berichten
Over m'n like | 31 december 2021 |
Feestmaand | 29 november 2021 |
Voorstelling | 27 oktober 2021 |
Athene, Naxos, Paros | 27 september 2021 |
TLC | 30 augustus 2021 |
Beweging op de BSO | 25 juli 2021 |
Blogboek | 23 juni 2021 |
Dansdocent | 23 mei 2021 |
Kwetsbaar | 25 april 2021 |
Hats off | 20 maart 2021 |
Kijk maar op m'n Insta | 15 februari 2021 |
Pieken | 18 januari 2021 |